Doel
Het doel van de controle was onder andere het controleren van pleziervaartuigen op technische gebreken die, al dan niet, een gevaar vormen voor de veiligheid van de opvarenden. Daarbij hoort natuurlijk ook het nemen van passende maatregelen om deze gebreken te verhelpen én de overtreding te doen stoppen. Daarnaast werd handhavend opgetreden op de naleving van de Binnenvaartwet, de Scheepsvaartverkeerswet en het Binnenvaartpolitiereglement. Net als het controleren van bestuurders op de weg op alcohol- en/of drugsgebruik, werden op het water de schippers óók gecontroleerd op varen onder invloed. Dit om de veiligheid van andere watersporters te kunnen waarborgen. Met het nastreven van al deze doelen proberen instanties de informatiepositie op het water en in en rondom de jachthavens te vergroten en zicht krijgen op mogelijke criminele activiteiten die hier plaatsvinden.
Belgische ondersteuning
Tijdens deze controle werd er door vaartuigen van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties, de groene BOA’s van de gemeente Roermond, en de Belgische Scheepvaartpolitie gevaren op de Nederlandse en Belgische wateren. Op de Maas werd gesurveilleerd tussen de sluis in Roermond en de sluis in Linne, de Noorderplas, de Zuidplas, Plas Hatenboer, Oolderplas, en de Gerelingsplas, Aan Belgische zijde werd er gesurveilleerd op de Maas tussen de Sluis in Linne tot en met Ohé en Laak, de Grote Hegge en de wateren bij Wessem, de Schroevendaalseplas, en plas Herenlaak.
Alcohol
In totaal zijn 70 vaartuigen gecontroleerd. Er werd gecontroleerd op het gebruik van alcohol. Hierbij bleek één schipper boven de toegestane grenswaarde van 220 UGL zijn vaartuig te besturen.
Bekeuringen en waarschuwingen
Er werd één gestolen vaartuig aangetroffen, daarvan is het registratiedocument ingenomen. De overige bekeuringen (11) vielen onder andere voor het niet aanwezig hebben van een brandblusser, reddingsvesten, dodemansknop en voor het hinderlijk gedragen op het water.
Waarschuwingen (18) werden gegeven voor het gebruik van waterscooters op de Maasplassen, varen met een gemotoriseerde surfplank en de overschrijding van de maximum snelheid. Veel van de aanwezige vaartuigen die zaterdag recreëerden op het water hadden hun zaken goed op orde, Er werd tijd en aandacht geschonken aan gesprekken met schippers en opvarenden vanuit goed gastheerschap en adviserende rol op het gebied van veiligheid op het water. De reacties van de watersporters en recreanten op het water waren dan ook zeer positief.
Samenwerking
De disciplines die ondersteund hebben tijdens de voorbereiding en of aanwezig waren tijdens de controledagen: Basisteam Roermond, Team Bestuursondersteuning, Gemeente Roermond, Eenheid Landelijk Expertise en Operaties, BOA’s gemeente Roermond, LAVA, TLO, RIEC Infra, AVIM, CJIB, TNO, Scheepvaartpolitie België, Schippers Basisteam Maastricht, Basisteam Echt, Wasserschutzpolizei, KMAR, Drone Team en vrijwillige politie. In de vorm van gevoelsbeleving bij de watersporters en de recreanten is hoog gescoord en op het gebied van samenwerking en is er veel bereikt, zelfs internationaal. De meest gehoorde uitspraak was dan ook; ‘Zijn jullie alweer aan het controleren? Goed dat jullie dit doen’.
Uiteraard gaan de integrale controles een vervolg krijgen in 2025