LIMBURG - Tijdens de Europese actieweek ‘afleiding in het verkeer’ (gehouden van 8 t/m 11 oktober) heeft het team verkeer van de Eenheid Limburg wederom een touringcar ingezet om het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer terug te dringen. In 2022 en 2023 werd de touringcar ook al succesvol ingezet.
Samen met de Provincie en het ROVL (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg) werd deze controle op touw gezet. En met succes. Er werden deze week 1069 bekeuringen uitgeschreven. 290 staandehoudingen voor het gebruik van mobiele appraten tijdens het rijden. 690 bekeuringen die geconstateerd werden door de monocam. Daarnaast werden er nog 89 bekeuringen uitgeschreven voor onder andere te hard rijden, onnodig gebruik van de vluchtstrook, het gebruik van het verdrijvingsvlak en het inhaalverbod. Een bestuurder maakte het zelfs zo bont en werd op één dag twee maal bekeurd te worden voor het gebruik van zijn mobiele telefoon.
Gevaar
Afleiding is een van de grootste oorzaken waardoor ongevallen in het verkeer ontstaan. In de meeste gevallen is de bestuurder afgeleid door met name het gebruik van zijn mobiele telefoon. Het is gevaarlijk voor jezelf en voor je medeweggebruikers om tijdens het rijden je smartphone te bedienen. Je mag geen telefoontoestel vasthouden als je rijdt. Als je stilstaat mag je wel een apparaat vasthouden en gebruiken.
Verkeersdoden
In Limburg ligt het aantal verkeersongevallen met zwaar letsel of dodelijke afloop hoog. In 2023 vielen er 57 doden in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers was in Nederland vorig jaar hoger dan in de jaren ervoor. Afleiding in het verkeer is een belangrijke oorzaak van ongevallen. Met name het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur kan leiden tot (levens)gevaarlijke situaties. Om mensen hiervan bewust te maken werd hier een week lang extra op gecontroleerd door Team Verkeer in samenwerking met verschillende basisteams.
Steeds meer mensen worden betrapt op het rijden met een telefoontoestel in de hand. De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent van de ongevallen afleiding van- of gebrek aan aandacht voor het verkeer een belangrijke rol speelt. Jaarlijks belanden circa 600 slachtoffers (doden en gewonden) in het verkeer door bellen of appen tijdens het rijden.
Touringcar
De politie zie je doorgaans niet in een touringcar rondrijden. Voor deze actieweek bleek de inzet van een touringcar zeer effectief. Vanuit de touringcar hadden agenten een duidelijk zicht op met name de chauffeurs van vrachtwagens. Vanuit een touringcar gaat dat gemakkelijker dan vanuit een gewone auto of een motor. Vanaf grotere hoogte kun je beter in cabines van vrachtwagens en bestelauto’s kijken. Rondom de touringcar reden meerdere onopvallende politieauto’s en motoren. Wanneer er vanuit de bus een overtreding werd geconstateerd werden de bestuurders door de politieagenten in de onopvallende auto’s direct staande gehouden. Behalve een bekeuring werden de bestuurders ook aangesproken op hun gedrag. Dit om meer bewustwording te creëren bij de weggebruikers. Tijdens de controle werden ook andere overtredingen geconstateerd. Hiervoor werden ook bekeuringen uitgeschreven.
Monocam
Tijdens de actieweek werden ook twee monocams ingezet. De monocam is een grotendeels door de politie zelf ontwikkelde camera voorzien van software die bestuurders ‘herkent’ die een apparaat in de hand hebben. Deze camera’s werden deze week op meerdere locaties op de Limburgse snelwegen in gezet. Wanneer deze camera ‘ziet’ dat iemand achter het stuur mogelijk een camera in de hand heeft wordt deze ‘hit’ doorgegeven. De focus ligt specifiek op het vasthouden; er is geen noodzaak om aan te tonen dat de bestuurder daadwerkelijk belt, appt, een navigatiesysteem bedient, of een muziek-afspeellijst doorscrolt. Wanneer via het ‘vierogen principe’ door politieagenten geconstateerd is dat het daadwerkelijk een telefoon is, die de bestuurder in de hand heeft volgt er een bekeuring. Via het Centraal Justitieel Incasso Bureau wordt de bekeuring verstuurd.
Het aanzienlijke aantal staandehoudingen en bekeuringen bevestigt de noodzaak om deze actie voort te zetten in 2025.